0

Walaupun pengalaman dan ilmu saya dalam dunia blog ni taklah banyak mana , tapi saya suka sangat kalau dapat berkongsi walaupun sikit.
Dulu masa saya mula-mula berblog , saya ingat cuma nak suka-suka aje. Buat diari online kenkonon kan. Curhat bagai. Lepas geram , lepas marah , bagitau satu dunia saya happy , bahagia.
Tapi lama-lama entah kenapa terdetik lak dalam hati nak serius berblog sampailah saya sanggup melabur duit untuk membeli domain Dan Hosting .
Lepas beli domain , mulalah terasa nak ada ramai follower. Join segmen itu , segmen ini. Buat segmen itu , buat segmen ini. Syukur alhamdulillah lepas setahun lebih ni , dapatlah saya follower sebanyak sekarang.
Trafik dulu pun ciput aje. Tapi lepas hari ke hari , minggu ke minggu , bulan ke bulan , sampailah bertahun ni. Baru nampak kemajuan trafik meningkat. Tak banyak , tapi cukup menggembirakan.
Pesan saya cuma 1. Kalau nak nampak hasil , usaha.
Nak follower ramai? Blogwalking , join segmen. Follower takkan merangkak kalau kita tak cari. Promosikan blog kita dengan blogger lain.
Kalau saya ingat balik pengalaman saya masa berblog sebelum ni , rasa nak menangis gembira pun ada. Akhirnya usaha saya membuahkan hasil. Bukan senang nak berjaya. Kalau betul nak jadi blogger yang berjaya , USAHA.
Tips ringkas yang saya boleh bagi :
  • Cari follower ramai-ramai
  • Dah dapat follower ramai , mantapkan entri
  • Entri dah mantap , blogwalking dan bersahabat dengan blogger lain
  • Main SEO kalau boleh
  • Maintain kan trafik
  • Sentiasalah update blog kalau ada masa lapang. Sehari sekali takpe
Tu aje lah takat ni perkongsian saya. InsyaAllah lain entri saya cuba berkongsi yang lain pulak ye. Happy blogging. Jangan tension bila berblog ye ..

Post a Comment Disqus

 
Top