0

Asalamualaikum

Nak Tahu Cara , tips , tutorial , panduan , mudah dan terkini untuk promote atau promosi blog , website atau laman web dengan cara terkini banyak diperlukan oleh seseorang blogger . Cara nak promosi kan blog atau website sangat banyak . Sangat penting cara promosi blog ini terutamanya bagi sesiapa yang cari atau menjana pendapat secara online melalui kerjaya sebagai seorang blogger dan membuat bisnes online atau perniagaan di internet melalui website sendiri . Cara penulisan kita di blog memang hebat dan cara kita mempercantikkan blog memang menarik akan tetapi cara hendak blog kita dikenali ramai memang sukar kecualilah kita bersungguh mempromote atau mempromosi blog kita. Cara mudah untuk promosi blog banyak diketengahkan oleh para Blogger samada blogger terkenal , blogger lama , blogger baru dan pihak Blogger dan Webmaster sendiri. Pada hari ini kita berkongsi pengalaman panduan atau tutorial bagaimana atau macamana nak promosi blog kesayangan kita tu. … …Insyaallah… jika ada komitmen yang kuat , blog kita akan berjaya dipromosi dengan mudah.Disini ada beberapa panduan , tips , tutorial bagaimana cara untuk promosi blog kita.


Cara yang selalu di nasihatkan oleh para blogger ialah dengan cara buat artikel atau entri menarik . Sekira kira artikel yang kita tulis itu dapat menolong mereka dalam mencari maklumat . Makna kata maklumat atau info yang kita beri itu bersesuaian dengan pemahaman mereka.


Cara menulis tajuk di blog juga memepengaruhi pembaca untuk meng klik nya di search engine . Cara menulis tajuk jika cara terkini hendaklah pendek sahaja sekira kira sekali imbas saja dan disamping itu tajuk artikel hendaklah padat dan mantap . Tajuk tajuk artikel atau tajuk entri bercorak kasar dan memaki hamun atau seolah olah orang sedang mengamuk dari segi kajian terkini pembaca tidak akan memkliknya di enjin carian Google , yahoo atau bing kerana mereka mahu artikel yang boleh dipercayai dan mempunyai nilai nilai yang serius . Akan tetapi jika pembaca itu masih baru berinternet mereka akan mengklik nya kerana tertanya tanya . Dalam dunia blogger , blog yang sedemikian dinamakan Blog Sampah walaupun hebat blog mereka itu.Mungkin juga mereka tak sabar merasa wang dari blog mereka menyebabkan mereka jadi begitu.


Memudahkan para pembaca membaca artikel diblog kita , sebagai contoh .. jadi kan blog kita tak menganggu reader ketika mereka membaca dengan pelbagai warna , animasi animasi , dll.
Elakan menulis entri secara copy paste .. ini kerana semakin lama kita ber blog semakin kurang intergeriti blog atau website kita ,makna kata semakin lama kita ber blog semakin dilupakan oleh para pembaca yang mudah mengetahui blog kita itu blog copy paste , mereka akan mengechopnya blog low class atau blog sampah .


Cara terbaik menulis di blog sepatut ringkas , mudah dan padat .
Cara blogwalking yang betul dapat juga mempromosikan blog kita . Dan jika kita dah sampai ke blog rakan blogger kita , tinggalkan komen dan link blog kita .


Cara bertukar link exchange dengan blogger lain dapat juga promote blog kita.
Cara dengan guna kan laman sosial seperti Twitter , Facebook , Google Plus dll untuk promosi blog atau website kita.


Cara buat sticker yang ada iklan blog kita dan bagi percuma pada pemandu kenderaan.
Cara pilih nama blog atau domain yang terbaik dan mudah diingat oleh orang ramai dan elakkan dari nama nama domain atau nama blog yang jelek orang mengingatnya. Sehinggakan blogger sendiri nak termuntah mendengarkan nama blog kita tu.


Artikel di blog hendaklah selalu di update .
Cara yang terkini adalah jadikan blog kita sesuai di buka dengan apa pun alatan komunikasi terkini samada ipad , iphone , blackberry dan lain lain lagi.
Dengan cara summit entri atau artikel blog di search engine seperti yahoo , Bing , Google dll. Supaya dapat posisi blog kita di enjin carian itu.


Buat peraduan di blog kita dan sebarkan berita peraduan itu.
Cara biasa dan ter mudah adalah menggunakan chatbox untuk promote blog .
Lagi cara promosi blog adalah dengan cara buat Tshirt dan letakan nama blog atau laman sesawang kita dan beri percuma kepada saudara mara atau rakan rakan kita terdekat .


Sekianlah serba ringkas panduan , cara , tips dan tutorial cara promote atau promosi website atau blog kita kepada pembaca di alam siber. Semoga Panduan ini Boleh Memantu anda … Wallahu a’lam.

Post a Comment Disqus

 
Top