0

Malaysia perlukan 100,000 amah

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
PEMBANTU rumah yang baru tiba dari Indonesia ditempatkan di Rumah Perlindungan dan Pusat Latihan 1 Jalan Awan Pintal di Kuala Lumpur kelmarin sebelum diserahkan kepada majikan masing-masing. - Gambar hiasan


SEGAMAT - Kira-kira 100,000 pembantu rumah dari Indonesia diperlukan bagi menampung permintaan majikan di negara ini selepas pembekuan khidmat mereka ditarik balik baru-baru ini.
Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri S. Subramaniam berkata, pihaknya menerima antara 70,000 hingga 80,000 permohonan bagi mendapatkan pembantu rumah dari negara jiran itu dan jumlah tersebut terus meningkat.

"Pada masa ini, kita mempunyai lebih 200,000 pembantu rumah dari luar negara dan daripada jumlah itu, seramai 150,000 orang merupakan amah Indonesia, 30,000 Kemboja manakala selebihnya negara-negara lain.

"Indonesia sedang melatih pembantu rumah mereka tetapi kebanyakan mereka memilih untuk ke Korea, Hong Kong, Taiwan dan Singapura kerana gajinya lebih tinggi," katanya pada sidang akhbar di Pusat Khidmat Ahli Parlimen Segamat di Taman Segamat Jaya di sini semalam.

 

Sumber From : Kosmo

 

Post a Comment Disqus

 
Top